Yangon, voormalige hoofdstad van Myanmar

2 december 2016 - Bangkok, Thailand

Eergisteren zijn we in de middag aangekomen in Yangon, de voormalige hoofdstad van Myanmar. De voorgaande dagen hebben wij lekker gerelaxt op het prachtige strand van Ngapali beach en genoten van het kristalheldere en warme zeewater. Elke avond verse vis gegeten die de vissers diezelfde dag met hun vissersboten op het strand kwamen afleveren. Wat een overvloed aan verschillende soorten vis en garnalen. We hebben nog even overwogen om met de vissers en hun bootje  een ochtend de zee op te gaan maar daarvoor moesten we weer om 5.00 opstaan en dat vonden we toch echt een beetje te gortig worden. We waren hier nu juist gekomen om een beetje uit te rusten van alle belevenissen

Na een vlotte vlucht (wederom met een klein propeller vliegtuigje) landen wij op de internationale luchthaven van Yangon. Ondanks dat dit een internationaal vliegveld is werd alle bagage handmatig uitgeladen en op een tractor met aanhanger gelegd. Het duurde daardoor dan ook even alvorens wij onze bagage hadden en we hadden ook wel te doen met de bagagedragers die in deze hitte (34 graden bij aankomst) dit zware werk moesten doen. Eenmaal in ons hotel een koude douche genomen en toen direct door naar de Shwedagon pagode want deze highlight wilde wij nog graag voor zonsondergang bewonderen. Terecht dat dit de meest bezienswaardige pagode van heel Yangon- en ik denk zelfs heel Myanmar- is. Adembenemend en ook een prachtig schouwspel om gewoon een tijd te gaan zitten en om je heel te kijken. De zon weerkaatst op het bladgoud en onderaan de voet komen hele gezinnen samen om offers te brengen aan de verschillend Boeddha,s en gebeden te prevelen. Zelfs de jongste kinderen doen al actief en sereen mee aan dit bijzondere ritueel. De volgende dag de oude stad in. Net zoals destijds in Hanoi zijn hier nog veel gebouwen te zien uit het koloniale verleden. Echter ook veel vergane glorie en slecht onderhouden. In tegenstelling tot bijv. Mandalay en andere steden in Myanmar mogen er in Yangon geen brommers rijden van de overheid. Maar denk niet dat het daarmee makkelijker is geworden om een weg over te steken. We waren iedere keer weer blij dat we heelhuids de overkant wisten te bereiken en de locale bevolking heeft veel schik als ze  zien hoe wij het vege lijf proberen te redden. Zij steken gewoon over en op hoop van zegen worden ze niet aangereden. Wat een wonder dat dit toch bijna altijd goed gaat. Yangon is een hete en lawaaiige heksenketel maar wel een ervaring om niet meer te vergeten. Deze ervaring komt ons mooi uit want vanavond vertrekken we met een internationale vlucht naar Bangkok en verblijven wij nog bijna twee dagen in hartje China-town. Daarmee vergeleken in Yangon een peuleschil. We zijn er klaar voor.......lieve groetjes Paul& Corine

1. Krina:
    2 december 2016
    Mooi verhaal en dito foto's van jullie bezoek aan Yangon! Jullie visetentjes klonken zo aanstekelijk dat wij zopas ook van een heerlijk Tijgergarnalen-maaltje hebben gesmikkeld...
    Is Bangkok jullie laatste stop? Zal moeilijk zijn weer aan het normale leventje straks te wennen! Goede thuisreis in ieder geval en geniet nu nog even volop!
    Ben & Krina
  2. Rebecca:
    4 december 2016
    Wat een reis hebben jullie gemaakt en wat een hoeveelheid aan onvergetelijk mooie herinneringen nemen jullie voor altijd mee. Een adembenemende vakantie, die nu helaas zo goed als voorbij is. Ik geniet hier op zondagochtend, terwijl het buiten 3 graden onder nul is, nog even van jullie laatste foto-serie. Een totaal andere wereld; net een droom. Een hele, hele goede terugreis gewenst naar Gouda! Xxx
  3. Oma Tiny:
    Lieve Corine en Paul,
    Jullie zijn nu op de terugweg van een mooie, lange, indrukwekkende reis. Wij hebben van jullie verhalen genoten en jullie belevenissen uit de verte meebeleefd. We zijn heel blij dat jullie dit alles met ons hebben gedeeld en wensen jullie een goede thuiskomst. Liefs van ma.